Larm- och ledningsoperatör

Larm- och ledningsoperatör

Som larm- och ledningsoperatör arbetar du med att hantera inkommande larm och samtal från SOS Alarm (112), samt larmar och leder räddningsenheter från våra brandstationer. Vid räddningsinsatser samarbetar du tätt i hop med vakthavande befäl, räddningsledare, polis, sjukvård och andra aktörer för att ge den drabbade bästa möjliga hjälp.

Under tiden som larm- och ledningsoperatören lyssnar på 112-samtalet larmar hen ut resurser till platsen för olyckan och håller sedan radiokontakt med brandmän och befäl under hela insatsen. Larm- och ledningsoperatören bevakar också kommunala objekt via kameraövervakning (CCTV), för att motverka att brand och skadegörelse uppstår på allmän plats. Detta görs i samarbete med kommun och väktare. 

Det inkommer även automatiska brandlarm, inbrottslarm och hisslarm till larmcentralen. Larm- och ledningsoperatören hanterar en mängd olika samtal från kunder och jourer efter kontorstid och har kontakt med till exempel anläggningsskötare och kommunjourer.

Som person är du stabil och trivs med ett stundtals högt tempo. Du har hög servicenivå och behärskar konsten att kommunicera lugnt och tryggt även i pressade situationer. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och värdesätter särskilt god samarbets- och problemlösningsförmåga.

Välkommen med din ansökan! 

Lediga tjänster

Nedan hittar du alla våra lediga tjänster just nu. Om du hittar något som passar, skicka in en ansökan idag!

Jobbtitel
Plats
Ansök senast
Plats: Lindvreten
Ansök senast: 2024-12-31

Är du vår nästa larm- och ledningsoperatör som brinner för att göra skillnad?

Vi söker flertalet nya medarbetare till Räddningscentralen Öst för att stärka vår enhet. Som larm- och ledningsoperatör arbetar du med att hantera räddningsinsatser och övriga larm så som inbrott-, överfall- och CCTV för våra medlemskommuner. Välkommen till ett arbete där du tillsammans med andra kan göra skillnad på riktigt.

Om rollen

Som larm- och ledningsoperatör hanterar du inkommande larm och samtal från SOS Alarm – 112, samt larmar och leder räddningsenheter från våra brandstationer. Vid räddningsinsatser samarbetar du tätt ihop med vakthavande befäl, räddningsledare, polis, ambulans, och övriga aktörer för att ge den drabbade bästa möjliga hjälp.

Du hanterar även inkommande larm och samtal inom ramen för det kommunala säkerhetsuppdraget som vi utför åt våra medlemskommuner. Där ingår att hantera inbrottslarm, brandlarm, personlarm och hisslarm. Under vissa tider även övervakningskameror och driftjourer av olika slag. I samband med det har du mycket kontakt med väktare, anläggningsskötare och andra kontaktpersoner.

Hos oss blir du del av en verksamhet som kännetecknas av service, noggrannhet och engagerad personal som vill göra skillnad. Vi lägger stor vikt vid att våra medarbetare utvecklas i sina roller och värnar därför om interna karriärmöjligheter. För rätt person finns möjlighet att växa och utvecklas med oss. Du får betald grundutbildning samt även relevanta vidareutbildningar.

Vi söker dig som har

• Slutfört gymnasieprogram
• Goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• Goda kunskaper i engelska i tal
• Innehar B-körkort

Följande är meriterande

• Datorvana samt lätt för att lära dig nya system
• Eftergymnasiala studier inom samhällsvetenskap och/eller krisberedskap
• Tidigare arbetat på larmcentral, räddnings-/ledningscentral och/eller bevakningscentral
• Tidigare erfarenhet av arbete inom  kommunal räddningstjänst och/eller framförande av utryckningsfordon
• Övriga språkkunskaper

Personliga egenskaper

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du stabil och behärskar konsten att kommunicera lugnt och tryggt även i pressade situationer. Du har förmågan att upprätthålla en hög servicenivå, är en god kommunikatör i både tal och skrift som gillar att arbeta enligt en tydlig process för att slutföra de uppgifter som påbörjas. Du trivs med att prestigelöst samarbeta med kollegor och andra aktörer med fokus på det gemensamma målet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och värdesätter särskilt god samarbets- och problemlösningsförmåga.

Tidigare erfarenheter

Det är meriterande om du tidigare har arbetat på en larm/ledningscentral, inom kommunal räddningstjänst, ambulanssjukvården, försvarsmakten, kundtjänst eller andra trygghetsskapande verksamheter och har en god förståelse för hur samhällets krisberedskap fungerar. Rollen kräver datorvana och att du har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i svenska samt tal i engelska.

Räddningscentralen Öst

Räddningscentralen Öst består i dagsläget av larm- och ledningsoperatörer som tillsammans med vakthavande befäl bemannar dygnet runt, året om. Räddningscentralen är en del av Södertörns brandförsvarsförbund. Vi larmar och leder räddningstjänster i 17 kommuner och hanterar årligen ca 55 000 kommunala larm, 50 000 telefonsamtal och 12 000 räddningsärenden.

Södertörns brandförsvarsförbund

Södertörns brandförsvarsförbund ansvarar för räddningstjänst och kommunala säkerhetstjänster för de som bor och vistas i Botkyrka, Ekerö, Haninge, Huddinge, Nacka, Nykvarn, Nynäshamn, Salem, Södertälje och Tyresö kommun. Vårt uppdrag är att bidra till att de som vistas i våra kommuner känner sig trygga och säkra.

Anställningsvillkor

Vi erbjuder tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas. Placeringsort är på brandstation Lindvreten i Vårby gård/Kungens kurva. Som larm- och ledningsoperatör arbetar du tvåskiftstjänstgöring (dag- och nattpass, helger och storhelger) enligt ett rullande schema. Denna tjänst är placerad i säkerhetsklass 3 och en säkerhetsprövning genomförs innan anställning som inkluderar registerkontroll och eventuell säkerhetsintervju.

Ansök senast den 31/12 2024 genom att besvara frågorna nedan samt bifoga ditt CV i denna ansökan. Om du uppfyller grundkraven för rollen får du inom kort, efter att din ansökan registrerats, ett mejl med länk till tester enligt nedan. Intervjuer kan komma att ske löpande och tjänsterna kan tillsättas innan sista ansökningsdag har passerat.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och använder därför såväl testverktyg som kompetensbaserad intervju i vår rekryteringsprocess. För att på ett objektivt sätt undersöka dina förutsättningar att agera i olika situationer kommer du att få fylla i två olika testverktyg innan eventuell intervju. Det första testet mäter delar av din personlighet och det andra mäter generell problemlösningsförmåga.

Frågor?

För mer information kontakta rekryterande gruppledare Thomas Lindahl, thomas.lindahl@sbff.se eller Trausti Brege, trausti.brege@sbff.se alternativt HR-specialist Jessica Nordin via hr@sbff.se

Fackliga företrädare är Jennifer Neilson, Kommunal, jennifer.neilson@sbff.se, Anna Åberg, Ledarna, anna.aberg@sbff.se och Christian Dahl, Sveriges Ingenjörer, christian.dahl@sbff.se

Vi är en offentlig organisation. Din ansökan blir därmed en allmän handling som är offentlig.